Yhdistyksemme toimii harrastaen ja viihdyttäen

Yhdistyksemme tarkoituksena on toimia jäsentensä edunvalvojana sosiaalisen ja taloudellisen oikeudenmukaisuuden saavuttamiseksi, tarjota jäsenilleen mahdollisuuksia sosiaaliseen kanssakäymiseen, järjestää kulttuuri-, harraste- ja muuta virkistystoimintaa, edistää jäsentensä fyysistä ja henkistä toimintakykyä sekä tehdä toimintaansa tunnetuksi eläkkeelle siirtyvien ja jo eläkkeellä olevien keskuudessa.
Joensuun Eläkkeensaajat ry on perustettu vuonna 1965. Se on yksi Eläkkeensaajien Keskusliiton noin kolmestasadasta toimivasta yhdistyksestä. Yhdistys kuuluu Pohjois-Karjalan piiriin.
Jäsenillä on yhdistyksen oman toiminnan lisäksi mahdollisuus osallistua mm. TSL:n Joensuun seudun opintojärjestön  järjestämään opinto- ja harrastetoimintaan sekä mononenlaiseen kulttuuritoimintaan jäsenetuhintaan. Jäsenetuna saat Eläkkeensaaja-lehden 6 kertaa vuodessa. Lehdessä on tietoa eläkeläisiä koskevista asioista, sekä tietoja muiden yhdistysten toiminnasta kautta maan.